6 Haziran 2007 Çarşamba

ჯემალ შენერიქ ლაზეფე შენი ნა ჭარეეტუ სტატია შენი/ Cemal Şenerik Lazepe şeni naç̆areet̆u mak̆ale şeni/ Cemal Şener’in Lazlar hakkında yazmış olduğu makale






ჯემალ შენერიქ ლაზეფე შენი ნა ჭარეეტუ სტატია შენი


ჯემალ შენერიქ ლაზეფე შენი ნა ჭარეეტუ სტატია შენი ნა გამიჩქვინუ პერიოდის, ვარ ვოგნეეტი მუში ამბარი მარა, შეჰზათ აჲართეფეშკულე, ლაზეფე შენი სტატია ნა ჭარუ მაჟურა კოჩი ჯემალ შენერი რენ. გინძე წანაფე ნა მეკილუშკულე, ჯემალ შენერიში სტატია ბძირეეტი დო ვიკითხეეტი. აწი ჯემალ შენერიქ ლაზეფე შენი ნა ჭარეეტუ სტატიაში არ კოპია ჩქიმი ხეს რენ. ედო 17 წანა წოხლე ჭარელი ნა რენ, ამ სტატია შენი მუთხანეფე ოთქუ მინონ თქვანდა. მაართანი ოყოფინოთ, ჯემალ შენერიში სტატია ნა გამიჩქვინუ ჟურნალი შენი ნაკოთხანი ნენა გიწვათ. ჟურნალიში ჯოხო “ქომუნ” რენ. “ქომუნ” კვაზალური პოლიტიკური ჶრაკციაში ორგანი რტუ. “ქომუნ” ჯოხონი ამ ჟურნალითენ ჯოხო მუთეფეში ირიშა ოგნაფუ ნა უნტუ ამ ჶრაკციაში ჯინჯეფე, იბრაჰიმ ქაჲფაქქაჲა ჯოხონი მაგექთალური გოწონჯღონერიში ტრადიციაშენ მოხთიმერი ჶრაკციაფეშენ არ თერი ნა რტუ იჩქინენ. “ქომუნ” ჯოხონი ჟურნალიში მასუმანი ბუტკას, ამ ჟურნალიში მანჯე დო ჯოღაპინამეჩაფს დირექტორი ოყოფინოთ აჰმეთ ჰ. ქირიმიში ჯოხო ბძიროფთ. თუთას არ ჶარა ნა გამიღინენ, ნა ვიგურით, “ქომუნ” ჯოხონი ჟურნალიში მაართანი კოროცხალას, ჯემალ შენერიში ჯოხოთენ ნა გამიჩქვინუ სტატიას ოინტერესონი მანშეთი უღუნ. მანშეთი აშო რენ: “ლაზეფეში ისტორიას მკულე მენდაწკომილუ, ტამტრა დო აფხაზეთიში ოშქენდას ზოღაპიჯური თერე”. ასთახოლო ვოგნაფათ, ჯემალ შენერიქ ნა ჭარეეტუ სტატიას რეჶერანსეფე ვარ უღუნ. ეშო-აშო სუმ ბუტკალონი ნა რენ, ამ სტატია კალა ჟურთი სურათი გამიჩქვინეენ. მაართანი ოყოფინოთ, ზოღაპიჯური არ ნოღაში სურათი იძირენ ზოღაშკელენ. მაჟურანი სურათის, არ კოჩიქ ქემანჯე გელაჩაფს. ჯემალ შენერიში ჯოხოთენ ნა გამიჩქვინუ სტატიას ხუთი ბურმე უღუნ. ედო ამ ბურმეფეს თუდენი მანშეთეფე უღუნ. ამ მანშეთეფეთი აშო რენ : “ მოზაიკაში არ ჩქვა ფერი”, “ლაზი ვარნა ჭანი”, “სტრატეგიური დიხაფე”, “ლაზური დო ხოლოსონი მზახალი მუში მარგალური”, “ჯინჯი მუთეფეში ნა ნიკარბენ სქინდინაფე დო…”. 1976 ში წანას არტაშენური არ ლაზი ნა რტუ ადვოკატი შეჰზათ აჲართეფეში კელენ ჭარეეტუ დო “უჩაზოღაში ამბარი” ჯოხონი გაზეთის გამიჩქვინუ “ლაზეფეში ისტორია” ჯოხონი სტატია სთერი, 1989 ში წანას ჯემალ შენერიში ჯოხოთენ, “ქომუნ” ჯოხონი ჟურნალიში ჶორუმი ჯოხონი ბურმეს “ლაზეფეში ისტორიას მკულე მენდაწკომილუ, ტამტრა დო აფხაზეთიში ოშქენდას ზოღაპიჯური თერე” მანშეთითენ ნა გამიჩქვინუ ამ სტატიათი თურქეთური ლაზეფე შენი დიდო ბეჯითი რტუ. შეჰზათ აჲართეფეში სტატია სთერი, ჯემალ შენერიში სტატიათი ლაზეფე შენი ჩქვანერი სფერო დო პერიოდეფეს უდობაღინე დო სუბიექტური ჩქინაფე მეჩაფტუ თინა, ნა გამიჩქვინუ პერიოდეფეს უშიგნერი მუთხანეფე ნა ზოპონტეს შენი ოქროში ღირსი უღუტეს. ნა იჩქინენ სთერი, შეჰზათ აჲართეფეს არტაშენური არ ჯინჯი უღუტუ. მარა “ქომუნ”ის ნა გამიჩქვინუ ემ სტატიაში ავტორი ლაზი ვარ ტუ. ემ ორას, ლაზეფე შენი სტატია ნა ჭარეეტუ ამ კოჩი, ჯემალ შენერი მი რტუ? აწი ინტერნეტიში მოსას, ჯოხო მუშითენ არ საიტი ნა უღუნ ჯემალ შენერიში ბიოგრაჶის ვოწკედათ. ჯემალ შენერიქ 1951 ში წანას, ერზინჯანიში გულლუჯე ჯოხონი ოფუტეს დიბადეენ. გეჩკაპურონი, ოშქენური დო ლისე ერზინჯანის დოჩოდინეენ. მპოლიში უნივერსიტეტიში, ნჭარალობაში ჶაკულტეტიში სოციალური ანტროპოლოგიაში ბურმეშენ ლისანსიური დიპლომა აყვეენ. ოკულეთი ეკონომიურ ჶაკულტეტიში პოლიტიკაში ილიმის, ჭერკესი ეთჰემიში ამბარი” ჯოხონი ტეზი მუშითენთი მაღალი ლისანსიური დიპლომა აყვეენ. ალევი ნა რენ ჯემალ შენერ, ალევეფე შენი სვარეფე დო სტატიაფეთი ჭარეენ. ჯემალ შენერიში ოჶიციალური საიტიშენ ნა ბძიროფთ კონარი, “ქომუნ” ჯოხონი ჟურნალის ნა ჭარეეტუ სტატიაფეშენ მუთუ ვარ იძირენ. ლაზეფე შენი ჯემალ შენერიქ ნა ჭარეეტუ სტატიაშენ მუთხანეფე ვარ გიწვათშენ წოხლე, მუში შენი ნაკოთხანი ინჶორმაცია მექჩათ. 1989 ში წანაშენ 1993 ში წანაშაქის ნა გამიჩქვინუ “ქომუნ” ჯოხონი ჟურნალის, ჯემალ შენერიში ჯოხოთენ ნა გამიჩქვინუ სუმ სტატია ვიკითხი. ენთეფეშენ არ თერი დო მაართანი ნა რენ, აწი ჩქინი თემა ნა რენ, ლაზეფე შენი ნა რტუ სტატია რენ. 1990 ში წანაღანი თარიღონი დო სუმი კოროცხალონი “ქომუნი”ს ნა გამიჩქვინუ სტათია მუშიში ჯოხო “თოფალ ოსმანიში ამბარი: მთელ ორას, კართა სვას ბალჲოზი სთერი” რტუ. 1990 ში კუნდურა თარიღონი დო ოთხო კოროცხალონი “ქომუნი”ს ნა გამიჩქვინუ სტათია მუშიში ჯოხოთი “წკარეფეშ ხორონიში სვა” რტუ. “ქომუნ” ჯოხონი ჟურნალის ჯემალ შენერიქ ნა ჭარეეტუ სტატიაფეშენ აშო ოხომაწონენ; ეჲა რტუ “ქომუნ”ის მხუჯი ნა მეჩაფტესფეშენ არ თერი. მოხთასნერი პერიოდის ჯემალ შენერიში ჯოხო ანთ ჯოხონი გამამჩქვალობაში პატრონი დო ედიტორი ოყოფინოთ ვოგნამინტეს. ედო თერჯუმანი მუში ჰაჲრი ჰაჲრიოღლუ ნა რტუ სვარა “ლაზეფეში ისტორია” ჯოხოთენ გამოჩქვასუნტუ. ოკულეთი ჯემალ შენერიში ჯოხო აქთუელი ჯოხონი ჟურნალისთი აჰმეთ ჰ. ქირიმიში ჯოხო კალა ბძირამინტეს. მთინი გიწვათ ნა, ჯემალ შენერიქ “ქომუნ”ის ნა ჭარეეტუ “ლაზეფეში ისტორიას მკულე მენდაწკომილუ, ტამტრა დო აფხაზეთიში ოშქენდას ზოღაპიჯური თერე” ჯოხონი სტატია, 1992 ში წანას, მანჯე მუში ნა რტუ გამამჩქვალობაშენ გამოჩქვასუნტუ “ლაზეფეში ისტორია” ჯოხონი, ჰაჲრი ჰაჲრიოღლუშკელენ თერჯუმე ხვენერი სვარაშენ ეზდიმერი მკულე ნოტეფეთენ ჭარელი რტუ. ჰო, ჯემალ შენერიქ ენთეფეს მუში ღნოსიშენთი მკულე მუთხანეფე უკატეეტუ. 1989 ში წანას, ამ ვარნა ემ დო გაგნაფა დო ნოღირათენ, “ლაზეფეში ისტორია” ჯოხონი სვარაშენ ჯემალ შენერიქ ნა ეზდუ ნოტეფეთენ სტატია ოხაზირუ დო არ ჟურნალის გამოჩქვინაფუ ინტელექტუალური დულჲა რტუ. (30. 09. 2006)
+


Cemal Şenerik Lazepe şeni naç̆areet̆u mak̆ale şeni

 

 

Nagamiçkvinu p̆eriodis, var vogneet̆i muşi ambai mara, Şehzat Ayartepeşk̆ule, Lazepe şeni mak̆ale naç̆aru majura k̆oçi Cemal Şeneri ren. Ginže ʒ̆anape namek̆iluşk̆ule, Cemal Şenerişi mak̆ale bžireet̆i do vik̆itxeet̆i. Aʒ̆i Cemal Şenerik Lazepe şeni naç̆areet̆u mak̆aleşi ar k̆op̆ia çkimi xes ren. Edo vit̆oşkvit  ʒ̆ana ʒ̆oxle ç̆areli naren, am mak̆ale şeni mutxanepe otku minon tkvanda.

 

Maartanixeşa, Cemal Şenerişi mak̆ale nagamiçkvinu jurnali şeni ar- jur nena giʒ̆vat. Jurnalişi coxo “Komuni” ren. “Komuni” k̆vazaluri ar p̆olit̆ik̆uri frak̆ʒiaşi organi rt̆u. “Komuni” coxoni am jurnaliten coxo mutepeşi irişa ognapu naunt̆u am frak̆ʒiaşi cincepe, İbrahim Kaypakkaya coxoni magektaluri goʒ̆oncğonerişi t̆radiʒiaşen moxtimeri frak̆ʒiapeşen arteği nart̆u  içkinen. “Komuni” coxoni jurnalişi masumani but̆k̆as, am jurnalişi mance do coğap̆inameçaps direkt̆ori yado Ahmet H. K̆irimişi coxo bžiropt.

 

Tutas ar fara nagamiğinen, navigurit, “Komuni” coxoni jurnalişi maartani nomeris, Cemal Şenerişi coxoten nagamiçkvinu mak̆ales onç̆eloni manşet̆i kuğun. Manşet̆i eşo ren: “Lazepeşi ist̆orias mk̆ulexeşa mendaʒ̆k̆omilu/ T̆amt̆ra do Apxazetişi Oşkendas Zoğap̆icuri Tere”. Astaxolo vognapat, Cemal Şenerik naç̆areet̆u mak̆ales referansepe var uğun. Eşo- aşo sum but̆k̆aloni naren am mak̆ale k̆ala jurti surati gamiçkvineren. Maartanis  zoğap̆icuri ar noğaşi surati ižiren zoğaşk̆elen. Majurani suratis, ar k̆oçik kemance gelaçaps.

 

Cemal Şenerişi coxoten nagamiçkvinu mak̆ales xuti burme uğun. Edo am burmepes tudeni manşet̆epe kuğun. Am manşetepeti eşo ren: “ Mozaik̆aşi ar çkva peri”, “Lazi varna Ç̆ani”, “St̆rat̆ejiuri dixape”, “Lazuri do xolosoni mzaxali muşi Margaluri”, “Cinci mutepeşi nanik̆arben skindinape do…”. 

 

1976 ʒ̆anas Art̆aşenuri  Lazi Avok̆at̆i Şehzat Ayartepeşi k̆elen ç̆areet̆u do “Uçazoğaşi Ambari” coxoni k̆azetas gamiçkvinu  “Lazepeşi İst̆oria” coxoni mak̆ale steri, 1989 ʒ̆anas Cemal Şenerişi coxoten, “Komuni” coxoni jurnalişi forums “Lazepeşi ist̆orias mk̆ulexeşa mendaʒ̆k̆omilu/ T̆amt̆ra do Apxazetişi Oşkendas Zoğap̆icuri Tere” manşetit̆en nagamiçkvinu am mak̆aleti Turkiyeşi Lazepe şeni dido beciti rt̆u. Şehzat Ayartepeşi mak̆ale steri, Cemal Şenerişi mak̆aleti Lazepe şeni  çkvaneri spero do p̆eriodepes   udobağine do subiekt̆uri çkinape meçapt̆u tina, nagamiçkvinu p̆eriodepes uşigneri mutxanepe na zop̆ont̆es şeni altunişi ğirsi uğut̆es.

 

Naiçkinen steri, Şehzat Ayartepes Art̆aşenuri cinci kuğut̆u. Mara “Komuni”-s nagamiçkvinu em mak̆aleşi mç̆aru Lazi var t̆u. Em oras, Lazepe şeni mak̆ale naç̆areet̆u am k̆oçi, Cemal Şeneri mi rt̆u?  Aʒ̆i int̆ernet̆işi mosas, coxo muşiten ar sait̆i nauğun Cemal Şenerişi biyografis voʒ̆k̆edat. Cemal Şenerik 1951 ʒ̆anas, Erzincanişi oput̆e Gulluces dibaderen. Geçk̆ap̆uroni, oşkenuri do lise Erzincanis ik̆itxeren. İst̆anbolişi Universit̆et̆işi, Nç̆aralobaşi Fak̆ult̆et̆işi Soʒialuri Ant̆rop̆ologiaşi burmeşen lisansiuri dip̆loma aqveen. Ok̆uleti Ek̆onomik̆aşi Fak̆ult̆et̆işi P̆olit̆ik̆aşi Çkinapas, Ç̆erk̆esi Ethemişi Ambai” coxoni t̆ezi muşitenti mağali lisansiuri dip̆loma aqveen. Alevi naren Cemal Şener, Alevepe şeni svarepe do mak̆alepeti ç̆areen. Cemal Şenerişi ofiʒialuri  sait̆işen nabžiropt k̆onariten, “Komuni” coxoni jurnalis naç̆areet̆u mak̆alepeşen  mutu var ižiren.

 

Lazepe şeni Cemal Şenerik naç̆areet̆u mak̆aleşen mutxanepe var giʒ̆vatşen ʒ̆oxle, muşi şeni ar- jur ambai mekçat.

 

1989 ʒ̆anaşen 1993 ʒ̆anaşakis nagamiçkvinu “Komuni” coxoni jurnalis, Cemal Şenerişi coxoten nagamiçkvinu sum mak̆ale dovik̆itxi. Entepeşen arteği do maartani naren, aʒ̆i çkini tema naren, Lazepe şeni nart̆u mak̆ale ren. 1990 ʒ̆anağani tariğoni do sum momeroni “Komuni”-s nagamiçkvinu mak̆ale muşişi coxo ren “Topal Osmanişi Ambai: Mtel oras, k̆arta svas balyozi steri rt̆u.”  1990 ʒ̆anaşi K̆undura tariğoni do otxo nomeroni “Komuni”-s nagamiçkvinu st̆atia muşişi coxoti “ʒ̆k̆arepeş Xoronişi Sva” rt̆u. “Komun” coxoni jurnalis Cemal Şenerik naç̆areet̆u mak̆alepeşen aşo oxomaʒ̆onen; eya rt̆u “Komuni”-s mxuci nameçapt̆espeşen arteği.  Ek̆uloni p̆eriodis Cemal Şenerişi coxo  Ant coxoni gamamçkvalobaşi p̆at̆roni do edit̆ori xeşa vognamint̆es. Edo tercumani muşi Hayri Hayrioğlu nart̆u ketabi “Lazepeşi İst̆oria” coxoten gamoçkvasunt̆u. Ok̆uleti Cemal Şenerişi coxo Aktueli coxoni jurnalisti Ahmet H. K̆irimişi coxo k̆ala bžiramint̆es.

 

Mtini giʒ̆vatna, Cemal Şenerik “Komuni”-s na ç̆areet̆u “Lazepeşi ist̆orias mk̆ule xeşa  mendaʒ̆k̆omilu, T̆amt̆ra do Apxazetişi Oşkendas Zoğap̆icuri Tere” coxoni mak̆ale, 1992 ʒ̆anas, mance muşi nart̆u gamamçkvalobaşen gamoçkvasunt̆u “Lazepeşi İst̆oria” coxoni, Hayri Hayrioğluşk̆elen tercume xveneri ketabişen ezdimeri mk̆ule not̆epeten ç̆areli rt̆u. Ho, Cemal Şenerik entepes muşi ğnosişenti  mk̆ule mutxanepe uk̆at̆eet̆u.

 

1989 ʒ̆anas, am varna em do gagnapa do noğiraten, “Lazepeşi İst̆oria” coxoni  ketabişen Cemal Şenerik naezdu not̆epeten mak̆ale oxaziru do ar jurnalis gamoçkvinapu int̆elekt̆ualuri dulya rt̆u. (30. IX. 2006)

 

 +

Cemal Şener’in Lazlar hakkında yazmış olduğu makale

 

 

Yayınlandığı dönemde haberim olmamıştı ancak Şehzat Ayartepe’nin Lazlar hakkında yazdığı makaleden sonra, Lazlar hakkında makale yazan diğer kişi Cemal Şener’dir. Uzun yıllar geçtikten sonra, Cemal Şener’in makalesini görmüş ve okumuştum. Şimdi Cemal Şener’in Lazlar hakkında yazmış olduğu makalenin bir kopyası elimde. 17 yıl önce yazılmış olan bu makale hakkında size bir şeyler söylemek istiyorum.


İlk olarak, Cemal Şener’in makalesinin yayınlandığı dergi hakkında birkaç söz söyleyeyim size. Derginin adı “Komün”. “Komün” sol siyasî bir fraksiyonun yayın organıydı. “Komün” adlı bu dergi ile adlarını herkese duyurmak isteyen bu fraksiyonun kökleri, İbrahim Kaypakkaya adlı ihtilâlcinin geleneğinden gelmiş fraksiyonlardan bir tanesi olduğu bilinir. “Komün” adlı derginin üçüncü sayfasında, bu derginin sahibi ve sorumlu müdürü olarak Ahmet H. Kırım’ın adını görüyoruz.


Ayda bir defa çıkarıldığını öğrendiğimiz “Komün” adlı derginin birinci sayısında Cemal Şener’in adıyla yayınlanan makalenin ilginç bir başlığı var. Manşet şöyle: “Lazların Tarihine kısa bir bakış/ Trabzon ve Abhazya Arasındaki Ülke”. Hemen duyuralım, Cemal Şener’in yazmış olduğu makalenin kaynakçası yok. Aşağı yukarı üç sayfa olan bu makale ile iki de resim yayınlanmış. İlk olarak, deniz kıyısındaki bir kentin deniz tarafından fotoğrafı görülüyor. İkinci resimde ise, bir adam kemençe çalıyor.
Cemal Şener’in adıyla yayınlanan makalenin beş bölümü var. Bu bölümlerin de alt başlıkları var. Bu alt başlıklar şöyle: “ Mozayiğin bir başka rengi”, “Laz veya Ç̆ani”, “Stratejik topraklar”, “Laz ve yakın akrabası Megrelce”, “Kökü kuruyan hayvanlar ve…”.

 

 

Komün Dergisi, Sayı 1, İstanbul, 1. XI. 1989

 


1976’da, Ardeşenli bir Laz olan Avukat Şehzat Ayartepe tarafından yazılmış olan ve “Karadeniz Haber” adlı gazetede yayınlanan “Lazların Tarihçesi” adlı makale gibi, 1989’da Cemal Şener’in adıyla “Komün” adlı derginin forum bölümünde “Lazların Tarihine kısa bir bakış/ Trabzon ve Abhazya Arasındaki Ülke” manşetiyle yayınlanan bu makale de Türkiyeli Lazlar için çok önemliydi. Şehzat Ayartepe’nin makalesi gibi, Cemal Şener’in makalesi de Lazlar için farklı ve alan ve dönemlerde yetersiz ve subjektif bilgiler veriyor olmasına rağmen, yayınlandıkları dönemlerde duyulmamış bir şeyler söylüyor oldukları için altın değeri taşıyorlardı.


Bilindiği gibi; Şehzat Ayartepe Ardeşen kökenliydi. Ancak “Komün”de çıkan o makalenin yazarı Laz değildi. O zaman, Lazlar hakkında makale yazmış olan bu adam kimdi? Şimdi internet ağında, adıyla sitesi olan Cemal Şener’in biyografisine bir bakalım: Cemal Şener, 1951’de Erzincan’ın Güllüce Köyünde doğmuş. İlk, orta ve liseyi Erzincan’da bitirmiş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Antropoloji bölümünden lisans diploması almış. Sonra da, İktisat Fakültesi Politika Biliminde, “Çerkes Ethem Olayı” adlı tezle yüksek lisans diploması almış. Alevi olan Cemal Şener, Aleviler hakkı kitap ve makaleler yazmış. Cemal Şener’in resmî sitesinden görüyor olduğumuz kadarıyla, “Komün” adlı dergiye yazmış olduğu makaleler bahsedilmiyor.


Lazlar hakkında, Cemal Şener’in yazmış olduğu makale hakkında size bir şeyler söylemeden önce, kendisi hakkında size birkaç bilgi daha verelim.


1989’dan 1993’e yayınlanmış olan “Komün” adlı dergide Cemal Şener’in adıyla yayılanmış üç makale okudum. Onlardan biri ve birincisi olan, şimdi konumuz olan, Lazlar hakkında olandır. 1990 Ocak tarihli ve 3 no’lu “Komün”de yayınlanan makalesinin adı; “Topal Osman Olayı: Her zaman, her yerde balyoz gibi” idi. 1990 Şubat tarih ve 4 no’lu “Komün”de yayınlanmış makalesinin adı “Suların horon yeri” idi. Cemal Şener’in “Komün” adlı dergiye yazmış olduğu makalelerden anlıyoruz ki, kendisi “Komün adlı dergiye destek verenlerden birisiydi. Gelecek dönemde, Cemal Şener’in adını, Ant Yayınlarının patron ve editörü olarak duyacaktık. Tercümanının Hayri Hayrioğlu olduğu kitabı , “Lazlar’ın Tarihi” yayınlayacaktı. Daha sonra da, Cemal Şener’in adını Aktüel adlı dergide Ahmet H. Kırım’ın adıyla yan yana görecektik.


Doğrusunu söylersek; Cemal Şener, “Komün”de yazmış olduğu “Lazların Tarihine kısa bir bakış/ Trabzon ve Abhazya Arasındaki Ülke” adlı makale, 1992’de sahibi olduğu yayınevinden çıkaracağı ve Hayri Hayrioğlu’nun tercümesinden alınmış kısa notlardı. Evet, Cemal Şener de, onlara kendinde bir şeyler katmıştı. 1989’da bu veya şu anlayış ve amaçla, “Lazlar’ın Tarihi” adlı kitaptan Cemal Şener’in bir makale hazırlaması ve dergide yayınlatması entelektüel bir faaliyetti. (30. IX. 2006)

 

[Kaynak: Ali İhsan Aksamaz, “Dil-Tarih-Kültür-Gelenekleriyle Lazlar”, 2. Baskı, Belge Yayınları, İstanbul, 2014]

 

 


 

[Önerilen okumalar: Haşim Akman, “Laz Enstitüsü Kuruluyor”, A Aktüel Dergisi, Sayı 66, İstanbul, 1992/ sonhaber.com/ circassiancenter.com.tr; Mehmet Ender Savcın: “Gürcistan’da akrabalarımız var.” , sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr, 11. X. 2020; Murat Karadeniz (Editör), Ahmet Hulusi Kırım, Ali İhsan Aksamaz, İsmail Avcı, “Ogni Dergisini Çıkaranlar Ogni Sürecini Anlatıyor”, 1, 2, 3 ve 4. bölümler; 14- 18. V. 2016, Noğa TV, youtube; “Laz Aydınlarının girişimine basından tepkiler”, sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr, 14. V.2022; “Laz Aydınlarının Yayıncılık Faaliyetleri”, yusufbulut.com/ sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr, 21.III.2015; “Ogni” başarısız oldu mu?!”, yusufbulut.com/ sonhaber.ch/ circassiancenter.com.tr  12. IX. 2013; “Ogni Kültür Dergisi (Anı-1)”, circassiancenter.com.tr, 15. XI. 2015]

aksamaz@gmail.com


Blog Arşivi